SRAP by Enav e Eurocontrol a Mxp

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I-Alex
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SRAP by Enav e Eurocontrol a Mxp

Messaggio da leggereda I-Alex » mer 05 feb 2020, 07:17:52

Better runway throughput, lower emissions and noise: new arrival procedure simulation validates SRAP concept

https://youtu.be/Mu_bv3AkH5k

Airports are an essential component in efforts to increase the capacity of the European ATM system. To improve airport performance, EUROCONTROL and SESAR partners are working on new solutions to increase runway throughput within SESAR 2020 project PJ02 “Increased runway and airport throughput”, one of which is SRAP, the Second Runway Aiming Point.

In a recent simulation, EUROCONTROL and ENAV validated the SRAP concept using the Milan Malpensa Airport environment. The simulation resulted in an increase of up to 5% in runway throughput, reducing total daily taxi time by around 40 minutes. That means lower fuel consumption and emissions, an annual saving of around 150 tons of fuel burn, and around 450 tons of CO2 emissions – as well as noise reductions.

The simulation took place at EUROCONTROL’s Experimental Centre in Brétigny, France, interconnecting the ESCAPE air traffic control and the eDEP digital tower simulators. To operate SRAP procedures and safely deliver separation on final approach, the controllers used our LORD separation tool for Optimised Runway Delivery

The SRAP concept permits ‘light wake’ category aircraft to fly a final approach above the approach profile of heavier aircraft flying to the primary runway threshold; this enables them to avoid the wake vortex of the larger aircraft. By flying the second final approach profile using satellite vertical navigation guidance, medium and light traffic can fly higher and further onto the runway. Depending on the traffic mix, this can bring an increase in the arrival throughput due to reduced wake turbulence separation while moving the final approach noise towards the airport area.

Depending on airport configuration, the concept may also improve runway occupancy time and taxi-in time when an aircraft lands further on the runway and closer to runway exits and the gate.

In 2018, Milan Malpensa Airport operated close to 200,000 movements on two parallel runways, a 9% year-on-year growth in traffic. The tested concept can be particularly valuable for an airport such as Malpensa where their main operator, which accounts for around 30% of traffic, can benefit from reduced runway occupancy time and taxi time, knowing that their terminal is located at the end of 4km long runways.

As a next step, ENAV and EUROCONTROL will continue to collaborate on further operational demonstrations involving airlines, industry and aviation authorities, leading the concept towards deployment.

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Pierluigi
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Re: SRAP by Enav e Eurocontrol a Mxp

Messaggio da leggereda Pierluigi » mer 05 feb 2020, 10:51:15

Interessante.
Praticamente, da una sola pista fisica ne fanno due "virtuali" parzialmente sovrapposte, con due touch down zone separate; la prima verrà usata da chi va al T1, inclusi heavy e super heavy, la seconda da chi va al T2, rendendo irrilevante la distinzione di categoria di peso tra gli uni e gli altri. Il 319 di Easyjet potrà mantenere dal 380 EK che lo precede una separazione uguale a quella che avrebbe con un ATR o un ERJ.
Idea semplice ed intelligente.

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mxp98
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Re: SRAP by Enav e Eurocontrol a Mxp

Messaggio da leggereda mxp98 » mer 05 feb 2020, 13:26:12

Pierluigi ha scritto:Interessante.
Praticamente, da una sola pista fisica ne fanno due "virtuali" parzialmente sovrapposte, con due touch down zone separate; la prima verrà usata da chi va al T1, inclusi heavy e super heavy, la seconda da chi va al T2, rendendo irrilevante la distinzione di categoria di peso tra gli uni e gli altri. Il 319 di Easyjet potrà mantenere dal 380 EK che lo precede una separazione uguale a quella che avrebbe con un ATR o un ERJ.
Idea semplice ed intelligente.
Molto interessante, resta da capire con quali condizioni meteo tale procedura è utilizzabile in quanto i traffici light/medium non seguono più il sentiero di discesa (GP) dell'apparato ILS.

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Marco
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I-Alex
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Re: SRAP by Enav e Eurocontrol a Mxp

Messaggio da leggereda I-Alex » mer 05 feb 2020, 14:41:06

Non è una cosa molto simile (ma più tecnologica) a quanto già avveniva 10/15 anni fa a Francoforte con la doppia soglia dtop?

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